Wat is een call agent


 

Wat doen callcentermedewerkers (of: helpdeskmedewerkers)?

Callcentermedewerkers zijn mensen die telefonisch de wensen van de klanten beantwoorden en producten proberen te verkopen. Je zit vaak achter je computer en praat met klanten via headsets. Er is een inkomende callcentermedewerker en een uitgaande callcentermedewerker. De inkomende callcentermedewerker is de persoon die de oproep beantwoordt, meestal de klant in kwestie. Inkomende callcentermedewerkers worden ook wel servicedeskmedewerkers genoemd. Dit zijn meestal vragen over een specifiek product, zoals het gebruik ervan of het wijzigen van instellingen. Mensen kunnen ook bellen om te klagen. Als het product niet werkt zoals verwacht, moet u ook mogelijke alternatieven kunnen voorstellen. Informatie over klanten is te vinden in het computersysteem.

Als medewerker van een uitgaand callcenter kun je mensen thuis bellen en proberen producten aan hen te verkopen of bestellingen binnen te halen. Zowel inkomende als uitgaande callcentermedewerkers kunnen informatie verstrekken over het bedrijf, de producten en/of diensten. Nadat het product of de dienst is verkocht, moet alles worden geregistreerd in het computersysteem.

De vragen die u beantwoordt of de producten die u verkoopt, verschillen van bedrijf tot bedrijf. Je kunt werken voor een webwinkel, een energiemaatschappij of een verzekeringsmaatschappij, of je kunt werken voor een overheidsinstantie. Als het technische zaken zijn die te maken hebben met het gebruik van een bepaald apparaat, dan is het handig als je een technische achtergrond hebt.

Als callcentermedewerker ken je het bedrijf waarvoor je werkt en de producten die het bedrijf verkoopt. Je bent vertegenwoordiger van dit bedrijf en werkt hard om zijn reputatie te behouden. Daarnaast ben je spontaan, kun je goed luisteren, maar heb je ook een goede overtuigingskracht. Je spreekt duidelijk en kunt goed argumenteren. Je kunt jezelf en producten en diensten goed presenteren. Daarnaast beschik je over doorzettingsvermogen en een positieve en geduldige instelling. Je gebruikt een computersysteem om te werken, dus het is erg handig om iets over computers te weten.

Hoe word ik een callcentermedewerker?

U hoeft geen opleiding te volgen om callcentermedewerker te worden. Natuurlijk moet je meestal een interne cursus volgen, waar je de principes en producten van het bedrijf leert, hoe je bepaalde dingen registreert met een computersysteem en je ook leert over verkoopstrategieën. Je moet vloeiend Nederlands kunnen spreken, spreek je ook vloeiend Engels, Frans of Duits dan is dat natuurlijk een pré. Callcentermedewerkers zijn eigenlijk altijd nodig, wat vooral handig is voor studenten.

Als je wilt groeien in een callcenter, moet je meestal een opleiding volgen om een ​​bepaalde functie te krijgen. U kunt dan de supervisor of manager van het callcenterpersoneelsteam worden.